موکب باب الحوائج شهر حر
موکب باب الحوائج شهر حر
تصاویری از محرم و مراسمات مذهبی/,دانلود کليپ بازيگر از شبيه شهر حر,دانلود کليپ فيلم از شبيه شهر حر,دانلود زيباي از شبيه شهر حر

حجاب به معناي پوشش و آن چه به وسيله آن، خود را مي‌پوشانند و نيز حايل بين دو چيز آمده است. جمع حجاب به اين معنا حجب است .(1)

در فرهنگ فارسي، حجاب به معناي نقاب و چادري است كه زنان چهره و سر تا پاي خود را با آن مي‌پوشانند .(2)
حجاب در اصطلاح
با توجه به معناي لغوي حجاب و كاربرد قرآني و روايي اين واژه، شرع مقدس حجاب را اين گونه بيان مي‌كند: «پوشانيدن تمامي اعضاي بدن به جز صورت و دست‌ها تا مچ».
از امام صادق(علیه السلام) پرسيدند: زن تا چه مقدار حق آشكار كردن زينت خود را دارد؟ امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «صورت و دو دست خود» .(3)
ام سلمه مي‌گويد: پس از نزول آيات حجاب، نزد پيامبر (صلی الله علیه واله و سلم) بوديم و ميمونه نيز نزد ايشان بود كه ابن ام مكتوم وارد شد رسول خدا(صلی الله علیه واله و سلم) فرمود: «حجاب خود را بگيريد...» .(4)
حضرت موسي بن جعفر(علیه السلام) از پدرانش آنها و از اميرمؤمنان (علیه السلام) روايت مي‌كند كه: «يك نابينا از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) اجازه ورود خواست. پس ايشان حجاب خود را گرفت. رسول خدا(صلی الله علیه واله و سلم) به آن حضرت فرمود: براي چه حجاب خود را گرفتي، در حالي كه او تو را نمي‌بيند؟ حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمود: اگر او مرا نمي‌بيند، من كه او را مي‌بينم و علاوه بر آن او بوي مرا استشمام مي‌كند. آن گاه رسول خدا (صلی الله علیه واله و سلم) فرمود: گواهي مي‌دهم كه تو پاره تن من هستي» .(5)
___________________________
1  - ابن منظور، لسان العرب، ج 3، ص 50.
2  - حسن عميد، فرهنگ عميد، ص 779.
3  - بحار الانوار، ج 101، ص 38.
4  - همان، ص 37.
5  - وسائل الشيعة، كتاب النكاح، ابواب مقدماته و آدابه، باب 109، ح 5.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 مرداد 1393برچسب:, توسط کاظم حجازی